Resminnen från Zürich

Förra långhelgen var vi i Schweiz på semester. Var riktigt snöigt vissa dagar, och glittrande soligt andra.

Nära vårt hotell fanns denna ko ovanför en fonduerestaurang, som det kom ostdofter ifrån. Men det blev mycket husmanskost på restauranger. Första kvällen testade vi Rösti. Jag med en typisk champinjongryta.

Schweiz är väl känt för sin choklad och sin ost. Men överallt fanns även små franska kakor.

Eftersom det var alla hjärtans dag på lördagen så fanns det mycket hjärtan överallt. Titta på dessa tårtor och bakelser!

Man lär sig ofta lite onödiga saker på resor. Men i Zürich finns över 1500 brunnar, ofta med drickbart vatten och till med ibland källvatten.

Zürich ligger vackert vid vattnet med en flod som rinner igenom staden. På sommaren kan man ta en båt runt på sjön, men vi tog tåg runt istället och hoppade av där det fanns något spännnande att se.

Vi var också på utflykt till Engelberg, som ligger vid foten av Alperna. Tyvärr var det mycket snöigt den dan, så vi såg inte de omliggande bergen riktigt. Men vi kunde ana vad som fanns där!

I Engelberg finns ett kloster där de har en osttillverkning, som man kan titta på i en butik. Där intog vi vår lunch, samtidigt som vi spanade på hur Engelosten tillverkas.

Efter Engelberg åkte vi till staden Luzern. Där fanns en väldigt vacker gammal stad samt en stor mängd svanar. Tror aldrig att jag har sett så mycket svanar i samlad trupp förrut! Det var en förfest till nästa veckas karneval också. Så vi gick rakt på en trappa, som var full med blåsinstrumentsblåsande personer. Härlig stämning!

Tillbaka i Zürich gick vi uppför branta backar till stadens Zoo. Det fanns mycket djur där och nästan alla låg ute i snön.

På eftermiddagen tog vi tåget till Uitleberg. Tog ungefär en halvtimme från tågstationen (största). Där uppe var det full rulle. Fina strövområden, folk med slädar och massor med människor som tittade ner på zürich.

På kvällen gick vi och åt korv på en restaurang på Banhofstrasse.

Dagen efter var vår sista dag i Zürich och vi köpte tågbiljett och upptäckte byar runt sjön. Först var vi  i Rapperswill, rosornas stad. Nu doftade det inte så mycket rosor under vinterhalvåret, men utsikten mot bergen var vacker!

Vi hann även ta en 1 timmas promenad till ett stort vattenfall.

Så mycket hann vi uppleva i Zürich och omnäjd!

Ananaspaj

En härlig paj med ananas!

INGREDIENSER
1 tsk vaniljsocker
1 burk krossad ananas

GÖR SÅ HÄR:
Blanda smält smör med vetemjöl, bakpulver och socker. Tryck ut i en pajform.

Rör créme fraiche med socker, vaniljsocker och ananas. Häll smeten ovanpå degen. Grädda i 175 grader i ca 30 minuter.